Renovering af stibroer
Stibroer med større spændvidder er ofte udført i stål eller beton.
På stibroer udført i beton, ses det ofte efter nogle år at betonskader opstår, fordi der ikke er etableret en effektiv fugtisolering.
På stibroer i stål, ses der typisk korrosion, der skyldes manglende/defekt kunstofbelægning, og/eller manglende vedligeholdelse af overfladebehandlingen.
Broconsult har rådgivet ved renovering og ny opførelse af adskillige stibroer, og har dermed et omfattende materialekendskab samt erfaringer med egnede løsninger ved de ofte komplicerede inddækninger. Al viden til gavn for broernes levetid når løsningsmuligheder skal vælges.
Det er ofte fordelagtigt at fugtisolere eksisterende stibroer, ved etablering af en kunststofbaseret slidlagsmembran også kaldet kunststofbelægning.
Kunststofbaserede slidlagsmembraner er som regel baseret på enten akryl, epoxy, eller polyuretan som bindemiddel. Det konkrete bindemiddel udvælges på baggrund af krav til slidstyrke, pris og arbejdsmiljømæssige hensyn.
Der indbygges skridsikring i kunstofbelægningen, ved afstrøning med friktionsmateriale som f.eks. kvarts eller bauxit.
Udførelse
Fordele/ulemper ved en slidlagsmembran ift. bitumenbaseret fugtisolering:
Fordele
- Lavere anlægsomkostninger
- Lille belægningstykkelse
- Hurtig udførelse
- Fordele ved inddæknings detaljer
Ulemper
- Store krav til underlagets jævnhed
- Arbejdsmiljømæssige forhold
- Følsom over for vejrlig
Drift- og vedligehold
Fordele
- Let at overvåge tilstanden
- Let at reparere skader
Ulemper
- Kortere levetid
Typiske renoveringsprojekter
- Betonreparationer ifm. skadesudvikling efter påkørsler
- Etablering/udskiftning af slidlagsmembran
- Udskiftning/reparation af rækværker
- Udskiftning af lejer/lejeplader
- Påføring af beskyttende overfladebehandling
- Udskiftning af dilatationsfuger
Demontering af stålbroer
Hvis en stålbro har omfattende korrosionsskader, kan det være vanskeligt at foretage reparationer samt påføring af ny korrosionsbeskyttelse på stedet.
I sådanne tilfælde er det ofte fordelagtigt, at demontere hele broen, evt. i sektioner, og herefter transportere broen til f.eks. en hal.
Det kan herved sikres at reparationer samt overfladebehandling bliver foretaget under optimale arbejdsforhold, og resultatet dermed bliver optimalt.
Rådgivende ingeniørarbejde i mere end 35 år
Vi holder til i Roskilde, Aarhus og Odense, og løser opgaver i hele Danmark.
Send os en mail på mail@broconsult.dk og få en uforpligtende snak.
Sankt Peders Stræde 4A
4000 Roskilde
CVR: 15705671